Přizvat děti k vaření? Skvělý nápad. Proč bychom měli vařit společně s dětmi a co vše se mohou naučit? Vše prozradí Javkuchyni.cz v článku!
10 důvodů, proč zapojit děti do vaření!
„Co tam v té kuchyni rodiče pořád dělají? Tam se určitě dějí zajímavé věci,” něco podobného se možná honí v hlavách našich dětí, když nás při vaření po očku pozorují. A mají pravdu. V kuchyni se vážně dějí zajímavé věci, škoda se o to s dětmi nepodělit. Co říkáte?
Zde je pár důvodů, proč bychom měli děti k vaření přizvat:
- Kvalitně strávený společný čas.
- Děti ochutnají nové potraviny a některým z nich možná přijdou na chuť.
- Při vaření si povídáme a tím děti učíme spoustu nových věcí. Vzděláváme je.
- Ukážeme dětem, jak rozpoznají kvalitní a čerstvé suroviny.
- Díky míchání, krájení a přelévání rozvíjíme jemnou motoriku.
- Posílíme dětské sebevědomí – dané jídlo dítě dokázalo nachystat samo. Pro některé děti je to motivace k jídlu, mohou ochutnat něco nového.
- Trénujeme soustředění a logické myšlení, návaznost procesů – třeba když se například řídíme receptem, vysvětlujeme určitý proces (třeba přípravu těsta).
- Můžeme učit děti, aby si přichystali zdravé jídlo – v budoucnu se o sebe budou umět dobře postarat.
- Děti díky vaření zažijí radost z toho, když mohou někoho pohostit.
Vařením podporujeme fantazii a kreativitu dětí. Pojďme experimentovat.
Co se děti díky vaření naučí?
Vzdělávání v rámci vaření může začít už v obchodě, nebo na trhu. Ano, už při výběru potravin nám dítě může velmi dobře asistovat. „Jakou barvu má toto jablíčko? Kolik vajíček vezmeme? A zaplatíš paní prodavače za to čerstvé pečivo ty?” Dítě si může během nákupu procvičit tolik věcí: třeba barvy, počítání i komunikaci.
Než se pustíme do samotného vaření, měli bychom dítěti zajistit bezpečný prostor. To je základ.
K tomuto účelu nám poslouží například učicí věž, dětské náčiní na vaření a odstranění ostrých předmětů z dosahu dětí. Pokud máme toto zajištěné, pojďme vařit!
Čeká nás loupání, krájení, míchání. Ale také ochutnávání, povídání, uklízení. Pro dítě jsou všechny tyto aktivity nesmírně důležité. Celý proces můžeme provázet podobnými větami:
- Víš, že kde lidé poprvé objevili a jedli brambory? V Jižní Americe. Pojď, na mapě ti ukážu, kde to je.
- Zkusíš zamíchat ta vajíčka, aby se ani kapka nedostala ven z mističky?
- Mňam, ten vodní meloun je výborný! Chceš ho také ochutnat, než ho přidáme do šejku?
- Vezmeš, prosím, slupky od okurky a dáš všechny do biodpadu?
Vše bychom měli přizpůsobit věku dítěte a jeho schopnostem. Důležité je, že si s dítětem při vaření povídáme a smějeme se. Dítě také pochopí, že se jeho svačinka na stole neobjeví jen tak, ale někdo ji musí připravit, někdo také musí uklidit ten nepořádek po vaření.
Další důležitá lekce při vaření přichází v okamžiku, kdy se nám něco nepovede. I tím dítě učíme, že chybovat je lidské. „Nic se neděje, zkusíme to znovu a tentokrát třeba uspějeme,” taková věta je důležitá pro vaření i pro život.
S čím je potřeba počítat?
Nežijeme na růžovém obláčku, takže vás chceme ujistit, že s vařením se pojí i negativní emoce.
Dítě má svou hlavu a své touhy. Některý potomek třeba zatouží rozsypat mouku po celé kuchyni, jiného fascinuje zvuk vajíčka při dopadu na zem a další nás bude mít na chvíli rád, pokud mu dovolíme ještě jednou ochutnat ten vynikající cukr. Je potřeba počítat se vším a obrnit se trpělivostí.
Banánové lívance - snídaně, která nás vytáhne z postele
Vyzkoušejte lahodné banánové lívance, které jsou ideální pro start do nového dne a zvládneme je hravě připravit s dětmi. Jak na to?
Recept - suroviny a postup